Zápisy z tematických setkávání platforem – listopad 2019
5 26 02
Příjemce | Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích |
Registrační číslo projektu | CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_010/0000523 |
Název projektu | Podpora vzájemného učení pedagogů MŠ |
Název platformy | Centra kolegiální podpory (CKP) |
Zaměření platformy | Čtenářská pregramotnost |
Složení platformy | Vedoucí CKP – dvě učitelky/ředitelka MŠ |
Datum zřízení platformy | 1. 1. 2018 |
- Zápis ze setkání platformy: CKP Praha MŠ Madolinka, Praha 4, Modletická 1402
Datum konání platformy: |
Dne 13.11. 2019 proběhlo 19. setkání našeho Centra kolegiální podpory v počtu 8 účastníků + 2 vedoucí + 1 experta Téma a délka setkání: Čtenářská pregramotnost z pohledu waldorfské pedagogiky, délka 3 hod. Cílem bylo: Seznámení se s waldorfskou pedagogikou a s jejím přístupemk prožitkovému učení a čtenářství Obsah setkání: 1. Přivítání účastnic Stručné seznámení účastnic s plány rozvoje centra a tématem setkání, nabídka občerstvení, pozvánka na poslední plánované setkání, informace k portfóliím a naplněným hodinám – dnes splní 1 účastnice, výpůjčky knih z CKP do ostatních školek, představení pomůcek, informace k pozvánce na poslední workshop Čtenářské pregramotnosti, který se bude konat v Plzni v týdnu od 25.11. 2019 a na který jsou přihlášeny i naše účastnice z CKP 2. Představení vedoucích, expertů a účastníků Na dnešním setkání jsme mezi námi uvítali jako přizvaného experta učitelku WMŠ Dusíkova, Praha 6, paní Ivetu Perglerovou 3. Stručné shrnutí z minulého setkání Připomenuli jsme si minulé setkání s Hankou Švejdovou a její pojetí práce se říkadly, písněmi, hrami, rituály a chválidly a jak jsme si to případně ověřili ve své praxi 4. Seznámení s tématem setkání, s jeho formou a přibližnou délkou Slavnostní předání Certifikátu podpořené účastnice spolu s novou Metodkou Čteme si… Přednáška p. uč. Perglerové o Čtenářské pregramotnosti z pohledu waldorfské pedagogiky, představení pomůcek, sborníků a knih Na začátku nám bylo představeno, na jakém základě tato pedagogika vznikla a jaká jsou její specifika a cíle. Základním rysem je snaha o rozvoj člověka v jeho celistvosti. Učitelé vychovávají děti tak, aby u nich byly svobodně rozvinuty jejich přirozené potenciality, snaží se integrovaně rozvíjet jak jejich intelekt, tak i jejich praktické, manuální a umělecké vlohy. Mají odmítavý postoj k používání počítačů a internetu v ml. školním věku a jejich učení je založeno na prožitku a má i duchovní charakter. Od rodičů dětí se očekává aktivní zapojení do běhu škol a pořádaných akcí, finanční i praktické pomoci při vydávání různých školních zpravodajů. Hlavními metodami je vzor a nápodoba, respektování potřeb dítěte. Pomocí rituálů dávají dětem jistotu a řád. Např. každodenní četba či vyprávění – před obědem se čte nebo vypráví 1 pohádka celý týden tak, až si ji všechny děti zažijí. Využívají se různá říkadla a písničky, které napomáhají dětem orientovat se při činnostech během dne: KDYŽ PUSINKA PĚKNĚ PAPÁ, TAK SLOVÍČKŮM NEODMYKÁ, KDYŽ PUSINKA DOPAPÁ, ŠEPTÍČKEM SI ODMYKÁ. KÁPLA KAPKA NA RUČIČKU A Z RUČIČKY NA TVÁŘIČKU, KAP KAP, KAPY KAP, VONÍŠ TAKY TAK. KOLEČKO SI UDĚLÁME, VŠECHNY DĚTI ZAVOLÁME. MÁLO NÁS, MÁLO NÁS, POJĎTE DĚTI MEZI NÁS. VŠECHNO, CO ROSTE ZE ZEMĚ, CHUTNÁ A VONÍ PŘÍJEMNĚ. Děti pracují s opravdovými materiály, tvoří se tématické výstavky, společně se oslavují nejen narozeniny dětí, ale i různé tradiční lidové i církevní svátky. Děti mají na třídách svoji dostupnou knihovničku s dětskou literaturou. P. uč. nám představila knížky, ze kterých si rádi čtou: Skřítek Kořínek, Tataťukova cesta ke Krystalové hoře ( Jakob Streit), Chaloupka na vršku (Šárka Váchová). Mohli jsme si prohlédnout výrobky dětí z přírodních materiálů, které se vázaly k legendě o sv. Martinovi. Ukázali jsme si i ČÍTANKU PRO DĚTI, kterou jim vyrábějí ve 2. tř. ZŠ jejich rodiče na památku, a ve které si vymýšlejí svůj příběh nebo pohádku, kterou si i sami ilustrují. 5. Diskuze Diskutovali jsme nad pomůckami a sborníky říkanek a písní zaměřených tematicky k různým tradicím a oslavám. Předávali jsme si své zkušenosti a nápady s využitím básniček a říkanek i k sv. Martinovi, jehož svátek a s ním spojenou tradici si na školkách též připomínáme, jak je lze využít pro rozvoj řeči, zejména při různých chvilkách, když na něco s dětmi čekáme, jako motivaci k činnostem, navození dobré nálady a humoru, s využitím hry na tělo apod. Deklamovali jsme si různá říkadla za pomocí Orffových nástrojů. Srovnávali jsme si svoje metody a přístupy k práci s příběhem a pohádkou. Obdivovali jme i ručně vyrobené panenky, které vyrobily maminky dětí s OMJ, a tím pomáhají přibližovat kulturu dětí jiných národností ostatním. 6. Aplikace do praxe Společně jsme si zažili atmosféru vyprávění Legendy o sv. Martinovi tak, jak to dělají ve waldorfské školce. Uprostřed kruhu jsme měli zapálenou svíčku – PLAMÍNKU ZAPLÁPOLEJ, POHÁDKU NÁM ZAVOLEJ. Příběh v jejich školce ještě doprovázejí pomocí stínového divadla, s čímž jim pomáhají rodiče, děti se pak učí dělit se např. o upečený rohlíček nebo perník, který mají od rodičů. Atmosféru příběhu si umocní i příjezdem „Martina na bílém koni“. K legendě se vracejí v dalších činnostech během celého týdne. Každé takové čtení nebo vyprávění se končí – DĚKUJEME TI POHÁDKO, BYLA JSI TU NAKRÁTKO nebo PÍSNIČKA SE ZPÍVÁ, POHÁDKA SE POVÍDÁ,TEN, KDO SE RÁD DÍVÁ, KRÁSNÉ VĚCI UHLÍDÁ. 7. Souhrn hlavních bodů Pomocí otázek můžeme vést děti k orientaci se v ději a pochopení příběhu. Ukazujeme jim schované moudro a to, jak je správné a radostné,si navzájem pomáhat a dělit se i o to málo, co máme. Děti mají rády rituály, které v nich vyvolávají pocit bezpečí a jistoty a je dobré rituály spojovat s říkadly nebo popěvky. Pohádku nebo příběh si číst nebo vyprávět ve stejnou dobu, aby si vše mohly zažít a zapamatovat. Na základě lidové slovesnosti seznamovat děti s našimi lidovými tradicemi, zvyky a svátky. Důležitá je síla jejich prožitku. Závěr: Setkání bylo opět v příjemném duchu, byli jsme rádi, že jsme mohli slavnostně předat další Certifikát naší podpořené kolegyni,a že jsme mohli alespoň trochu nahlédnout pod pokličku waldorfskému čtení a tomu, jak oni a jakými metodami seznamují děti s literaturou, jak je vedou k lásce k četbě a knihám. Opět jsme si potvrdili poznatek z minulého setkání s Hankou, jak jsou v životě dítěte důležité rituály, spojené se slovem, říkadlem nebo písní, a že spoustu nápadů a moudrosti najdeme v naší lidové tvořivosti a v našich českých tradicích. Jako úkol na poslední setkání našeho CKP si máme připravit svou reflexi, případně příspěvek ze své praxe, který se nám osvědčil na základě osvojených poznatků, které jsme tu načerpali nebo kterými jsme se inspirovali, a co a jak jsme si vyzkoušeli ve své práci s dětmi v rámci čtenářské pregramotnosti. Poslední setkání našeho CKP plánujeme na 11. 12. 2019 od 16.00 hod. Hlavním tématem Pojďme, budeme si povídat aneb Jaro, léto, podzim, zima, v Madolince nám bylo prima. Následovat bude celkové shrnutí poznatků a celková reflexe ze setkávání v našem Centru. Zapsala: Pavlína Šajdáková |