Zápisy z tematických setkávání platforem – březen 2019
5 26 02
Příjemce | Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích |
Registrační číslo projektu | CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_010/0000523 |
Název projektu | Podpora vzájemného učení pedagogů MŠ |
Název platformy | Centra kolegiální podpory (CKP) |
Zaměření platformy | Čtenářská pregramotnost |
Složení platformy | Vedoucí CKP – dvě učitelky/ředitelka MŠ |
Datum zřízení platformy | 1. 1. 2018 |
- Zápis ze setkání platformy: CKP Praha MŠ Madolinka, Praha 4, Modletická 1402
Datum konání platformy: |
Dne 20.března proběhlo 13. setkání našeho Centra kolegiální podpory v počtu 9 účastníků + 2 vedoucí. Téma a délka setkání: Práce s IT stolem a pohádkou z kufříku Noemova archa, délka 3 hod. Cílem bylo: Prezentace práce s interaktivními technologiemi, práce se starodávným příběhem z Bible. Obsah setkání: Přivítání účastnic. Stručné seznámení účastnic s plány rozvoje centra a tématem setkání, nabídka občerstvení, pozvánky na další plánované setkání,představení pohádek z Pohádkového kufříku, které máme k dispozici v našem centru, upozornění na nové tituly v našíknihovně, zapůjčení knih, reflexe nad domácím úkolem. Představení vedoucích, expertů a účastníků. Na dnešním setkání jsme rády přijaly pomoc od našich mladých účastnicVeroniky a Hanky, které nám předaly své zkušenosti s prací s interaktivními technologiemi a ukázaly nám, jak je využívají v praxi s dětmi. Stručné shrnutí z minulého setkání: Připomenuli jsme si minulé setkání s Bc. Blankou Reimann a jejím projektem Svět barev, ve kterém využívá pomůcky F. Ketta a jak jsme případně využili získané nápady ve své práci s dětmi. Např. využití pomůcek, které máme v Centru k dispozici. Seznámení s tématem setkání, s jeho formou a přibližnou délkou. Prezentace práce s IT stolem a Prowise presenterem (tabletem), seznámení s příběhem z Pohádkového kufříku Evy Svobodové, reflexe na domácí úkol – seznámení s oblíbenou dětskou básní či říkankou o zvířátkách, předávání inspirací. Hlavní část a náplň setkání: Představili jsme si práci s interaktivním stolem i tabletem, jak se ovládají, jaké mají využitelné aplikace, které lze využít v rámci čtenářské pregramotnosti a jaké jsou v nich rozdíly. Pak jsme pracovali s příběhem NOEMOVA ARCHA od Evy Svobodové a Pohádkovým kufříkem, kde jsme si s pomocí metodiky a návodných otázek ukázali, jak se dá s příběhem a obrázky pracovat a dětem tento starodávný příběh z Bible nejlépe přiblížit. Naše vedoucí Lucka nám příběh poutavě odvyprávěla a přidala vlastní zkušenost ze své praxe, jakvyužila tento poučný příběh ve svém dlouhodobém projektu. Dají se tu rozvíjet dovednosti a inteligence dětí, např. 1. Sociální – interpersonální a intrapersonální 2. Verbální 3. Logicko – matematická 4. Tělesně- kynestetická 5. Prostorová 6. Hudební 7. Přírodní Poté jsme navázali domácím úkolem – básničkami a říkankami o zvířátkách, na kterých jsme si ukázali, jak se dá s nimi pracovat a zakomponovat je do příběhu, např. MYŠI, MALÝ MEDVĚD, NAŠE KOČKA,ZVÍŘÁTKA, TO JSOU KAMARÁDI. Diskuse: Probíhala průběžně, diskutovali jsme nad tím, jaké aplikace a programy jsou pro děti vhodné, že pro MŠ je vhodnější využití IT stolů než IT tabule, neboť děti se kolem stolu a tabletu mohou pohybovat dokola, dosáhnou na něj a může na nich pracovat současně skupina až 8 dětí a jaké máme další nápady na využití interaktivních technologií, např. v posilování čtenářské pregramotnosti . Je lépe si připravit pohádky na „flešku“ nebo USB. Předávali jsme si své zkušenosti a nápady s využitím básniček a říkanek o zvířátkách, jak je lze využít pro rozvoj řeči nejenom podle toho, jak nám to ukázala na setkání paní Markéta Světlíková, ale zejména při různých chvilkách, když na něco s dětmi čekáme, jako motivaci k činnostem, navození dobré nálady a humoru, s využitím hry na tělo apod. Aplikace do praxe: Zkusili jsme si pracovat s IT technologiemi – s aplikacemi, např. s pexesem, zvuky zvířat a hudebních nástrojů, stínohrou, tříděním tvarů a barev, hrou Krtek a hrou Berušky, kreslením, hrou na piáno a vyzkoušeli si vyhledávat fota a obrázky v prohlížeči. Je to podobné jako na počítači. Za pomocí metodiky jsme si vyzkoušeli práci s příběhem a Pohádkovým kufříkem, odpovídali jsme na zadané otázky, hledali jsme poučení. Vyzkoušeli jsme si zapojení pomůcek: padáka strachový pytel jako prostředku na prožití svého pocitu strachu, jak ho asi zažívali lidé a zvířata z našeho příběhu. Navzájem jsme zprostředkovali svůj nápad práce s básní o zvířatech a snažili se najít další možnosti. Souhrn hlavních bodů: Pomocí otázek a zpracované metodiky, které jsou součástí příběhu, můžeme děti vést k orientaci se v ději. Ilustrace jsou pro děti srozumitelné. Bylo by dobré si příběh rozdělit do více dnů, k příběhu se můžeme vracet i během roku a rozpracovat si témata v něm schovaná. Příběh je pro všechny hodně poučný, ukazuje nejenom dětem, jak se majíchovat a co mají jak dělat, aby se všem na Zemi dobře žilo, ale i sílu přátelství a víru v dobro. Závěr: Setkání se opět povedlo, podařilo se nám naplnit jeho cíle a řekli jsme si, že se k příběhu Noemova archa ještě vrátíme a rozebereme si podrobněji inteligence H. Gardnera, případně další nápady a náměty k práci s touto tematikou a s využitím dalších zpracování pro děti. Další setkání bude 17. dubna 2019 od 16.00 hod. Hlavním tématem bude práce s knihou Duhové pohádky, kterou nám představí naše paní knihovnice Daniela Jelínková. Zapsala: Pavlína Šajdáková |