Zápisy z tematických setkávání platforem – listopad 2018
5 26 02
Příjemce | Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích |
Registrační číslo projektu | CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_010/0000523 |
Název projektu | Podpora vzájemného učení pedagogů MŠ |
Název platformy | Centra kolegiální podpory (CKP) |
Zaměření platformy | Čtenářská pregramotnost |
Složení platformy | Vedoucí CKP – dvě učitelky/ředitelka MŠ |
Datum zřízení platformy | 1. 1. 2018 |
- Zápis ze setkání platformy: CKP Praha MŠ Madolinka, Praha 4, Modletická 1402
Datum konání platformy: | ||||||||||||||||
Dne 21. listopadu 2018. proběhlo 9. setkání našeho Centra kolegiální podpory v počtu 10 účastníků + 2 vedoucí + 3 hostů Téma a délka setkání: Fond zlaté literatury, délka 3 hodiny. Cílem bylo:Jak je možné pracovat s pohádkou klasika dětské literatury Josefa Čapka tak, aby motivovala děti k zájmu o školní práci a učila je hledat příklady prosociálního jednání, které pak mohou aplikovat do svého života. Doporučení knih, s kterými by se nejmenší děti mohly a měly potkat.
Obsah setkání: 1. Přivítání účastnic – představení nových dět.knih zakoupených Jihočeskou univerzitou, pozvání na malé občerstvení, jmenovky, domluvení dalšího setkání.
2. Představení vedoucích, expertů a účastníků – Na dnešní setkání byla pozvána Mgr.Hanka Švejdová s jejími Adventními inspiracemi, ale bohužel z vážných osobních důvodů nemohla přijet, takže jsme oslovili Mgr.Hanku Nádvorníkovou, naši koordinátorku a zároveň milého hosta, která nám přišla zprostředkovat naše téma, za což jí moc děkujeme. Dále k nám přijeli z Mladé Boleslavi zástupci HV Filda– Allegro studio recording Prague pí Andrea Seďová a prof. PhDr Petr Moulík DiS.Ph.D.s nabídkou nových CD titulů hudebních a mluvených pohádek,logopedických, vánočních i jiných výukových programů.
3. Stručné shrnutí z minulého setkání – Připomněli jsme si práci s lidovými říkadly J. Lady , co a jak jsme vyzkoušeli v praxi, a že i tento autor patří do zlatého fondu české literatury pro děti.
4. Seznámení s tématem setkání, s jeho formou a přibližnou délkou – Zástupci hudebního vydavatelství nám poskytli odborný výklad o vybraných titulech, včetně možnosti krátkého poslechu a prostudování výukových materiálů s možností objednání nákupu, např. 12 měsíců v pohádkách, Zvuky z přírody, zvířátka – Jurkovič, Svátky, zvyky a tradice v celém roce, Staré pověsti české apod., které jsou namluveny a nazpívány českými herci a zpěváky či dětmi. Další částí setkání bylo seznámení se Zlatým fondem literatury pro děti, jehož výběr provedl a doporučil Jaroslav Provazník na semináři ČP a který nás upozorňuje na to, že zprostředkovatelé dětských knih mají stejně důležitou roli jako jejich autoři.
5. Hlavní část a náplň setkání – Práce s knihou Josefa Čapka Povídání o pejskovi a kočičce,s pohádkou „ JAK PEJSEK S KOČIČKOU PSALI DOPIS DĚVČATŮM DO NYMBURKA“ . Na této pohádce jsme si ukázali, jak je možné s příběhem pracovat a jaké aktivity lze využívat tak, abychom posilovali některé dovednosti budoucího školáka , jeho prosociální chování a prohloubení poznatků o přírodě i aktivitách lidí v zimním období. Ukázali jsme si, jak vzbudíme zájem o tuto knihu, jak ji dětem můžeme představit pomocí schovaného dopisu pod šátkem a pomocí hádanky, která popisuje pejska a kočičku. Na různých částech příběhu jsme si zprostředkovali, že dopisem můžeme něco důležitého sdělit nebo potěšit někoho nám blízkého, jak důležité je naučit se číst a psát a že to vyžaduje úsilí, jak je důležité si vzájemně pomáhat a neposmívat se ostatním za něco, co jim nejde, protože každý umíme něco lépe a něco hůře. Uvědomovali jsme si rozdíly ve vnímání, že co jinému chutná a voní, nemusí chutnat a vonět druhému ,a jak je důležité znát svou adresu a povídali jsme si, jakou cestou se k nám dopisy mohou dostávat. Je potřeba s dětmi hovořit i o tom, že je někdy dobré a užitečné, když si dokážeme odepřít a oddálit okamžité potěšení a jaké poučení nám z pohádky vyplývá.
6. Diskuse – V diskusním kroužku jsme si předávali svoje další nápady, hledali jsme další aktivity, jak by se s pohádkou dalo pracovat – Otisky předmětů do sněhu, mouky, modelíny, písku,skládání pejska a kočičky z papíru, Kimovy hry,procvičení hlásek na zač.slova, využití bzučáku pro určování délek hlásek, hra Na detektivy
7. Aplikace do praxe – CO je pod látkou? – motivace, hádání osaháním obálky, k čemu je dobrá? Popis zvířátek, děti hádají podle hlavních znaků zvířátka z pohádky, teprve pak ukázat dětem knížku a přečíst pohádku. Povídat si s dětmi o dopisech,k čemu jsou, čím dopis začíná a končí (oslovení,text ,závěr) 1.část – Píšeme dopis, hra ve dvojici – „píšeme“ si na záda a „čteme“, co jsme napsali hra Na známku – povídání nad vystřiženou čtvrtkou v košilce, co na známce chceme mít, kresba hra Na dopravu – jak dopis putuje, znáš svoji adresu, značku? 2.část – hra Já jsem a umím, já jsem a chtěl bych se naučit 3.část – hra Co nám voní x nevoní (dózy s potravinami), Co vonělo pejskovi a kočičce, etuda Pejsku, nejez to Jak šli na poštu – co a jak si v zimě oblékáme?, píseň Sněží, sněží…pohyb. Vyjádření hra Na stopy ve sněhu – otisky různých předmětů, cestičky ve sněhu, 4.část – hra Domeček se ztratil – stavba domečku z kostek, pod látkou podle hmatu hledat správné části domečku, řešení labyrintů na graf.listu, malování „jak domeček zapadl sněhem“, prolézání strachovým pytlem, pod plachtou .Víme, kde bydlíme? – znalost adresy, značky 5.část – Proč to vše dobře dopadlo? Hledání poučení, stěžejního momentu v pohádce
8. Souhrn hlavních bodů – Ústředním mottem jsou slova Miroslava Horníčka „ K čemu máme knížky?“ Knihy nás mění, polepšují a vylepšují, pokud jsme polepšení schopni a pokud o ně stojíme.
Je velice důležité, abychom my dospělí nabízeli dětem ty správné poklady ze Zlatého fondu české i světové literatury a vhodnou formou jim tuto literární tvorbu zprostředkovávali. Na závěr příběhu bychom měli hledat s dětmi stěžejní moment – v našem příběhu pejsek nesnědl syreček hned, oddálil něco, na co se těšil a to bylo dobře. Proč? Co by se mohlo stát, kdyby pejsek syreček snědl hned?
Závěr: Na závěr dnešního opět příjemného setkání jsme si zrekapitulovali nejdůležitější poznatky. Obdrželi jsme seznam knih ze Zlatého fondu české a světové literatury doporučených Jaroslavem Provazníkem. Řekli jsme si, co si ze setkání odnášíme za novou zkušenost, co se nám líbilo a co bychom si případně chtěli vyzkoušet v praxi .Domluvili jsme se, že si zkusíme s dětmi napsat dopis a poslat ho dětem do jiné školky, zda nám přijde odpověď. Jako úkol na příště si máme vybrat a přinést ze seznamu 1 knížku, kterou známe, podepsat si ji, zabalit ji jako „dárek“ a zdůvodnit ostatním, proč ji doporučujeme,čím je nám blízká. Setkání s Hankou Švejdovou si zkusíme domluvit na jaro příštího roku. Budeme se těšit.
Další setkání proběhne 13.12. 2018 od 16.00 na téma: Vánoční příběh
Zapsala: Pavlína Šajdáková
Zápisy z tematických setkávání platforem – listopad 2018 5 26 02
|