5 26 02
Příjemce | Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích |
Registrační číslo projektu | CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_010/0000523 |
Název projektu | Podpora vzájemného učení pedagogů MŠ |
Název platformy | Centra kolegiální podpory (CKP) |
Zaměření platformy | Čtenářská pregramotnost |
Složení platformy | Vedoucí CKP – dvě učitelky/ředitelka MŠ |
Datum zřízení platformy | 1. 1. 2018 |
- Zápis ze setkání platformy: CKP Praha MŠ Madolinka, Praha 4, Modletická 1402
Datum konání platformy: |
Dne 17. 4. 2019. proběhlo 14. setkání našeho Centra kolegiální podpory v počtu 7 účastníků + 2 vedoucí + 1 host Téma a délka setkání: DUHOVÉ POHÁDKY, délka 3 hodiny Cílem bylo: Sdílení zkušeností z práce s oblíbenou knihou, čerpání inspirací, informace o možnostech spolupráce s knihovnou MČ Prahy 11 Obsah setkání: Přivítání účastnic, stručné informace z workshopu, který se konal 3. -4. 4. v Táboře, s tématem a cílem setkání, pozvánka na 9. celostátní konferenci v Plzni, 13.5.2019 s názvem Méně znamená více Představení vedoucích, expertů a účastníků Na dnešním setkání jsme mezi námi přivítali 2 nové účastnice, kterým jsme předali základní informace o fungování a účelu CKP, jedna naše účastnice již naplnila počet hodin a stala se tak podpořenou účastnicí a druhá účastnice naplnila počet hodit dnes – obě jsme požádali o kontrolu a doplnění svého portfolia a jeho odevzdání ke skenování. Také jsme dnes přivítali knihovnici z naší místní knihovny, paní Danielu Jelínkovou. Stručné shrnutí z minulého setkání – připomenutí práce s příběhem Noemova archa spolu s teorií rozmanitých inteligencí H. Gardnera – materiály, které obsahují 8 nejzákladnějších inteligencí a jejich rozvoj prostřednictvím příběhu. Seznámení s tématem setkání, s jeho formou a přibližnou délkou Prezentace nových a zajímavých knižních titulů pro děti, seznámení s projektem Duhové pohádky, příklady z praxe. Hlavní část a náplň setkání Knihovnice nám představila zajímavé knihy a encyklopedie pro děti, se kterými má dobrou zkušenost, neboť jsou interaktivní a rozvíjejí u dětí jejich znalosti a ČP: Velká kniha obřích zvířat a Malá kniha drobných zvířat (C: Banfi, C. Peraboni) Tuze hladová housenka (E. Carcle) Svět ptáků (Hunter) Jak tukoni zachránily strom (O: Bula) Nekonečná pohádka na dobrou noc (L: Gillot a P. Thomine) Velká bludiště (A. baruzziová) Co se skrývá pod zemí (CH. Guillainová, Y. Zommer) Já nejsem tvoje maminka (M. Dubuc) Majdalenka na zahrádce (A. Chudíková) Dále nás seznámila se svým projektem Duhové pohádky od Daniely Fisherové. Kniha je nadčasová, jsou v ní nosnátémata, témata etická, obsahuje 7 pohádek, jako barvy duhy). Pohádky mají svůj přesah, v dětech rozdmýchávají fantazii a učí je sociálním vazbám. Do knihovny děti v rámci projektu docházejí 7x a pokaždé s seznámí s jednou pohádkou. Je pro ně připravena i dětská dílna. Na začátku projektu je „Zahrada“ bezbarvá, pluje nad ní smutné slunce…postavy v pohádce procházejí různými situacemi, děti k nim vyjadřují svoje názory a pocity. Paní knihovnice nám poutavě předvedla práci s jedním příběhem. Diskuze Probíhala průběžně, vedli jsme rozhovory nad knihami, jak by se daly využít při práci s dětmi. Líbily se nám encyklopedie, inter. kniha Svět ptáků (po zmáčknutí symbolu se ozve ptačí zpěv), také Atlas zvířat (zvířata jsou zde jednoduše zakreslená). Diskutovali jsme nad knihou Tuze hladová housenka – leporelový hit pro malé děti (procvičování dnů v týdnu, počítání, pojmenování ovoce, vývoj housenky a motýla). Aplikace do praxe Seznámili jsme se s tím, jak můžeme poutavě představit dětem Žlutou pohádku. Dětem dáme za úkol popsat slepici – děti využívají své znalosti, učí se formulovat, získávají slovní zásobu. Kuřátko se vyklubalo – nechat děti dotknout se plyšového kuřete – Co mu přeješ hezkého do života?, Jak to asi dopadne – d. vymýšlí konec příběhu. Třídění obr. podle posloupnosti, Jaký máte z posledního obr. pocit? Nad duhovým šátkem jsme si připomněli všechny barvy duhy, s jejíž pomocí Slunko vybarvilo svět. Vymýšlely jsme další aktivity, které děti motivovaly k danému příběhu, např. píseň s hrou na tělo Ťuk, ťuk ze zpěvníku Zpíváme a tančíme. Připomněli jsme si, jak s těmito pomůckami pracovala Bc. Blanka Remann a využívala při nich pomůcky F. Ketta. Souhrn hlavních bodů Kniha Duhové pohádky byla oceněna na Podzim. kniž. veletr. 2002. S knihou je nejlepší pracovat v průběhu celého roku – d. se seznamují nejen s barvami duhy, ale pohádky zahrnují prostorové, sociální vztahy, kosmický a přírodní řád, mají morální rozměr… – je v nich ukrytá láska, ochrana, péče, soucit, důvěra, radost, sblížení, nedorozumění i smutek. Příběhy vedou děti k pozorování světa kolem nás, vnímání času, celku a jednotlivosti. Pohádky jsou prokládány básničkami a text je doprovázen ilustracemi Ireny Šafránkové. Děj se v podstatě volně inspiruje biblickým stvořením světa. Závěr Dnešní setkání proběhlo v příjemné atmosféře, načerpali jsme mnoho nových zkušeností, zajímavých postřehů, které nám předala p. knihovnice. Měli jsme možnost seznámit se s novými kvalitními knižními tituly, které děti baví a vnášejí jim do života radost a poučení. Další setkání bude 29. 5. 2018 od 16:00 a hlavním tématem bude Storrytelling s jehož pojetím nás seznámí MgA Barbora Voráčová. Zapsala: Pavlína Šajdáková, zrevidovala Lucie Havlíková |