Zápisy z tematických setkávání platforem – červen 2019
5 26 02
Příjemce | Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích |
Registrační číslo projektu | CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_010/0000523 |
Název projektu | Podpora vzájemného učení pedagogů MŠ |
Název platformy | Centra kolegiální podpory (CKP) |
Zaměření platformy | Čtenářská pregramotnost |
Složení platformy | Vedoucí CKP – dvě učitelky/ředitelka MŠ |
Datum zřízení platformy | 1. 1. 2018 |
- Zápis ze setkání platformy: CKP Praha MŠ Madolinka, Praha 4, Modletická 1402
Datum konání platformy: |
Dne 26. června proběhlo 16. setkání našeho Centra kolegiální podpory v počtu 6 účastníků + 2 vedoucí Téma a délka setkání: Moje oblíbená kniha, délka 3 hod. Cílem bylo: Sdílení zkušeností a shrnutí praktických metod rozvoje čtenářské pregramotnosti v praxi, seznámení se s novou pomůckou – interaktivní elektronickou Albi tužkou a knihami Hravého učení. Obsah setkání: Přivítání účastnic Informace k portfoliím a k naplněným hodinám u přítomných účastnic, vrácení zapůjčených knih, představení nové pomůcky Albi tužky a knih Hravého učení, stručné seznámení s plánovanými tématy CKP v příštím školním roce, nabídka občerstvení. Představení vedoucích, expertů a účastníků Na dnešním setkání jsme se přivítali písničkou Haló, haló s využitím Zlatého kruhu – pomůcky F. Ketta. Stručné shrnutí z minulého setkání Připomenuli jsme si minulé setkání, kde jsme se měli možnost seznámit s pojmem a významem storytellingu, zopakovali jsme si jeho hlavní body a jak nám tato metoda vyprávění fungovala v praxi – reflexe. Jedna účastnice nám sdělila svou dobrou zkušenost, kdy si s dětmi vyzkoušela vymyslet příběh O papírové lodičce, kterou se děti učily skládat z novinového papíru, a na kterém si s dětmi procvičila základní techniky storytellingu. Seznámení s tématem setkání, s jeho formou a přibližnou délkou Prezentace kouzelného čtení pomocí Albi tužky a seznámení se s knihami Hravého učení, které máme v našem CKP k dispozici. Předávání zkušeností a příklady dobré praxe – co se nám osvědčilo, co jsme si vyzkoušeli, co nás inspirovalo, rozloučení se se školním rokem, stručné připomenutí zajímavých setkání v našem CKP – zhodnocení. Hlavní část a náplň setkání Představili jsme si práci s Albi tužkou a knihami Hravého učení, díky které si i děti, jež ještě neumějí samy číst, mohou poslechnout pohádku nebo se hravou a nenásilnou formou učí rozeznávat barvy, tvary, číslice a písmena, rozšiřují si své znalosti z oblasti přírodovědy, zeměpisu, historie apod. které si mohou samy procvičovat. Děti se zábavnou formou dozvědí spoustu zajímavých a užitečných informací, plní různě obtížné úkoly a kvízy, zpívají si písničky a rozvíjejí si slovní zásobu. Díky vestavěné paměti se může používat jako MP3 přehrávač nebo USB paměť, dá se na ni zaznamenávat zvuk. Stačí, když se lehce dotkneme tužkou obrázku, ikony nebo textu v knize a ozve se příslušná informace, zvuk nebo hudba. Tužka nás sama navádí k dalším krokům, je jednoduchá na ovládání. Poté jsme navázali domácím úkolem – nad vybranými knihami jsme si předávali své zkušenosti z praxe, osvědčené metody práce s knihou a to, jak jsme si vyzkoušeli v praxi některé nové poznatky a metody, které jsme načerpali na našich setkáních. Diskuse Probíhala průběžně. Nad POHÁDKAMI A OBRÁZKY jsme si zavzpomínali na svoje dětství a že pohádky v této knížce jsou stále aktuální, hodí se pro malé i st.děti,jsou multikulturní, dají se využít i pro čtení s dětmi s OMJ, neboť jsou bohatě ilustrované. Uvědomili jsme si, že každý příběh nemusí skončit dobře, a to je dobré pro zamyšlení, proč se tak stalo. Děti si tak mohou vyzkoušet metodu storytellingu – jak to asi mohlo dopadnout jinak? Nad EMUŠÁKY jsme se shodli, že by si tato kniha zasloužila, abychom se k ní ještě vrátili na dalším setkání. Probírali jsme i naše zkušenosti s využitím Čtenářských kostek a tvoření čtenářských deníků a jak se nám vede práce s příběhem podle nových metod, které jsme si ukázali na našich setkáních – co nám funguje, co se nám povedlo. Aplikace do praxe Zkusili jsme si pracovat s elektronickou tužkou a interaktivními knihami Hravá přírodověda,Hravé učení, Zvěrolékař, Doprava, Lékař, Popelář. Na chvíli jsme se stali dětmi a hra s kouzelnou tužkou nás opravdu moc bavila, vyzkoušeli jsme si různé stupně obtížnosti úkolů. Ukázali jsme si práci s knihou POHÁDKY A OBRÁZKY Vladimíra Sutějeva – pohádku „Pod hříbkem“. Motivací nám byla hádanka: „ Má to klobouček, jednu nožičku, pěkně si sedí v mechu v lesíčku.“ Návodné otázky: Už jste někdy zmokli a kam jste se schovali? Co nás může ochránit před deštěm? Zařazení dalších aktivit: píseň Prší, prší, napodobení zvířat z pohádky hlasem, pohybem, procvičení dějové posloupnosti, dramatizace příběhu, tvoření zdrobnělin – zajíc x zajíček, hledání a vytleskávání obr. zvířátek z pohádky apod. Účastnice svou prezentaci oblíbené knihy doplnila i svými krásnými obrázky. Dále jsme si představili knihu EMUŠÁCI – FERDA A JEHO MOUCHY od autorů Vlčkové, Dostálové a Jančiové. Naše další účastnice nás seznámila s touto knihou o emocích, se kterou ráda pracuje a která jí pomáhá v komunikaci s dětmi, které zažívají různé pocity a emoce – radost, strach, hněv, zvědavost, smutek, žárlivost, důvěra, osamocení. Představila nám i plyšovou hračku žabáka Ferdy, který je hlavní postavou knihy a malé plyšové mouchy, jejichž barvy i výrazy odpovídají mouchám v jednotlivých pohádkách a představují pocity dětí. Na příběhu „Pírko aneb když bolí na srdíčku“ nám ukázala, jak se pracuje s emocí smutku a jak dětem můžeme pomoci vyjádřit a pochopit jejich pocity, aniž by se za ně musely stydět. Souhrn hlavních bodů Albi elektronická interaktivní tužka je další dobrá pomůcka, kterou lze využít pro individuální práci s dětmi např. při odpoledních činnostech. Na stránkách Albatros media cz lze najít spoustuzajímavých pracovních listů ke knížkám pro děti – např. ke knížkám Kuba nechce spát, Kuba nechce číst, Teta to plete od Petry Braunové, Kniha Emušáci nám napomáhá pracovat s pocity a emocemi dětí a měla by být součástí knihovny každé MŠ. Závěr: I když se nás dnes sešlo málo, byla velice milá, uvolněná a příjemná atmosféra. Shodli jsme se na tom, že se rádi společně setkáváme a vidíme, vždy máme o čem diskutovat a navzájem se inspirujeme a obohacujeme. Popřáli jsme si krásné prázdniny, zasloužený odpočinek a nezapomněli jsme se vzájemně pochválit. Další setkání bude 18.září od 16 hodin a hlavním tématem bude projekt Já jsem já v podání paní Barbory Křivohlavé Zapsala: Pavlína Šajdáková |